Ännu mer om Triathlon

Triathlon består utav tre grenar, det är löpning, cykling och simning. Tre väldigt hårda konditionsövningar.

Man kör alltså alla dessa tre sporterna tillsammans i ett enda lopp och man kör dessa oavbrutet. Alltså man väntar inte i några minuter innan man går över till nästa gren, självklart kan man göra det om man är alldeles för trött och behöver återhämta sig, men för personer som är vältränade så sticker de rakt till nästa gren. Personen som kommer fortast in i mål är även personen som vinner loppet som i de allra flesta lopp som finns runt om i hela världen. Den sista övningen brukar alltid vara löpning men det beror helt på hur personerna som har gjort loppet vill ha upplägget på, men först brukar det vara simning, sedan cykling och sen avslutar man med ett hårt pass löpning. Simningen sker oftast inte i ett badhus utan det sker i allra flesta fallen utomhus i ett öppet hav eller sjö. Det finns faktiskt triathlon där det förekommer att man använder sig utav simbassänger men problemet med detta är att det brukar vara väldigt många deltagare med i triathlonet och då får inte alla plats i bassängen. För personer som satsar på att komma först och tränar i stort sett varje dag inför detta hårda lopp så är det inte särskilt kul att behöva vänta på att andra skall simma ur vägen, det kommer försämra ens tid och man vill ju knappast behöva brotta ner folk i vattnet.

Cykling

Cyklingen sker nästan alltid vid asfaltsvägar, men för att komma väldigt långt upp i listan på de som kommit snabbast så behöver man en racercykel. Det finns lite regler inom cyklingen, ett utav dom är att man måste anpassa sig till de andra cyklisterna, man måste ligga åtminstone 10 meter bakom då det annars kan leda till en massvis krock. Hur långt man måste cykla, löpa och simma beror helt på hur arrangörerna har styrt upp loppet. En del lopp så måste man cykla över 90 km, vilket är väldigt långt och då serveras det sportdryck på vägen så att man inte skall svimma av eller att man helt enkelt inte klarar av att ta sig till mål. Det skall självklart vara jobbigt, men hälsan får gå före i sådana här lägen då det kan rent ut sagt vara livsfarligt att träna så hårt utan någon form utav vätskeintag. Självklart kan man ha med sig medhavd dryck, men vissa tycker faktiskt det är jobbigt att behöva gå runt och bära det vid sin midja, den stör en när man skall t.ex. simma för den kan komma åt framsida lår.

Löpning

Löpningen sker som sagt oftast som den sista grenen och den brukar springas på asfalt. Asfalt är ett rätt hårt underlag och har man nyss simmat en lång bit och sedan gått på cykeln så brukar löpningen vara väldigt jobbig, om den inte är jobbig för konditionen så kommer det förmodligen slita en hel del på knäna. Det är ju dock inte säkert alls då cykling och simning är rätt snälla sporter mot kroppen