Behandla vanliga träningsskador

Att bli skadad under tiden du tränar är inget ovanligt och minsta lilla krämpa kan ställa till det riktigt ordentligt. Det kan till och med resultera att du inte kan träna på ett antal veckor, vilket gör att du kanske får börja om från början. Detta är ganska vanligt om du är nybörjare och inte vet riktiga alla knepen som gör att du kan förhindra att du skadar dig.

Skavsår

Ett skavsår räknas faktiskt som en träningsskada, visserligen i en lindrig form, men ett skavsår kan ställa till det. Anledningen till att du får ett sår på hälen eller på annat ställe på foten kan vara många. Det vanligaste är att du har nya skor och att dem är fortfarande hårda eller att strumpan har veckat sig. Du kan också få sår av träningsskorna om de är för stora då skorna glappar eller är för trånga. För att undvika att få skavsår gäller det att skorna har en bra passform och du går in dem innan du använder dem vid träning. Till en början kan du använda skavssårsplåster för att förebygga skav.

Knäskador

Att skada knäet är jobbigt då det är svårt att bli av med skadan och detta tillhör en av de mest vanligaste träningsskadorna. En knäskada kan uppstå genom att du råka falla och landa galet eller i samband med att du vrider kroppen. Har du skadat ett knä bör du gå till läkare så att du får behandling så fort som möjligt av sjukgymnast eller naprapat.

Ledbandsskador

En av de mest smärtsammaste skadorna är ledbandsskador och särskilt om ledbandet går av helt och hållet. Tack och lov tillhör inte den typ av träningsskada till vanligheterna, utan oftast blir ledbandet uttänjt. En ledbandsskada kan ge svåra smärtor och gör att du inte kan röra och använda kroppsdelen som har blivit skadad. Skulle du misstänka en ledbandsskada bör du lägga ett stadigt tryckförband och kyla den skadade kroppsdelen, samt ha den i högläge. Du bör även kontakta läkare och undvika att belasta kroppsdelen i några dagar.

Muskelbristning

Att få en muskelbristning under tiden som du tränar gör ordentligt ont. Vissa som har fått en muskelbristning omkring revbenen påstår att det gör betydligt ondare än att bryta revbenen. En muskelbristning sker vanligtvis i samband med att du gör en hastig rörelse. Du behandlar en bristning i muskeln genom att lägga tryckförband, kyla muskeln och undvika röra kroppsdelen i onödan. Dessutom bör du även hålla dig borta från belastning ett par dagar och inte träna alls. Skulle inte vila hjälpa bör du uppsöka läkare och få hjälp med din skada.

Price

Du kan använda dig av PRICE vid akuta träningsskador och det står för:

  • Pressure (Tryckförband) – Hårt och snabbt vid det skadade området, för att förhindra blodkärlen från att blöda. Trycket hålls i cirka 25 – 30 minuter.
  • Rest (Vila) – Vila kroppen för att minska blodcirkulationen och förhindra att skadan blir omfattande.
  • Ice (Kyla) – Ger smärtlindring och samtidigt kärlkonstriktion. Se till att ha handduk eller liknande mellan is och kroppsdel för att undvika få frostskador.
  • Compression (Tryck) – Använd ett lättare tryckförband efter 30 minuter och ha det sittande på minst några dagar och upp till en vecka.
  • Elevation (Högläge) – Ser till att minska blodtillförsel till den skadade kroppsdelen för att undvika värre skada.