Extremutmaningar – Lyssna på kroppen

Som men så gott som alla sporter som finns idag så finns det en skaderisk, en risk som självfallet är högre och lägre beroendes på vilken sport det är man utövar. Självfallet har en person som spelar hockey eller amerikansk fotboll större skaderisk jämfört med en som spelar exempelvis bordtennis. Men att ådra sig skador är mer eller mindre oundvikligt. Förr eller senare är olyckan eller oturen framme och vi drabbas av en skada.

Låt kroppen föra talan

Ingen känner din kropp bättre än du själv, och känner du att du inte är helt 100 % då bör du lyssna på din magkänsla och kroppens varningssignaler. Det sista du bör göra är att pressa kroppen för långt och låta det gå så pass att du drar på dig onödiga skador, som lätt hade kunnat undvikas, om du bara lyssnat. Det spelar ingen roll om du är en cyklist, löpare, kanotist, utförsåkare eller vad för typ av sport du utövar, du bör alltid lyssna och känna efter på vad din kropp har att säga dig och att inte pressa dig för hårt, framför allt inte under träningsfasen. Självfallet är det förståeligt att vill ge 110% inom tävlingssammanhang, det vill vi alla då många av oss vill göra så bra ifrån oss som vi bara kan men under själva träningsfasen, då bör kroppen vara din ”talesman” inte bara ett verktyg för att uppnå något.

Oundvikligt att drabbas av skada

Som jag nämnde ovan så är det mer eller mindre oundvikligt att som idrottsutövare att dra på sig en skada förr eller senare under sin idrottskarriär eller om man så bara tränar regelbundet för att hålla sig i form. Du kan förbereda dig så mycket det bara går, stretcha och värma upp ordentligt både innan och efter träning men förr eller senare är oturen framme och skadan uppstår, från en lindrig överansträngning eller sträckning till något mer allvarligare. Det är i detta läge som det är viktigt att veta vad nästa steg är i processen så att man inte överanstränger kroppen, inte förvärrar skadan eller gör något som skulle kunna leda till en förlängd läkningsperiod eller ännu värre, permanenta skador.

Viloläge enda som gäller

När detta händer, finns det bara ett botemedel, vila och åter vila, låta kroppen återhämta sig och på egen hand läka skadan. Självfallet bör du uppsöka läkare om det är en allvarlig skada men även läkaren kommer säga samma sak, luta dig tillbaka eller placera dig själv i en liggande position beroendes på vilken typ av skada det är och låt kroppen vila. Visst, detta kan vara bland det tråkigaste som finns, att vara bunden till soffan eller sängen utan att ”kunna” röra sig men med dagens internet och en bärbar dator, kan allt detta bli betydligt mer behagligt. Har du ett Facebook konto kan du hålla road med något av alla de spel som finns tillgängliga tillsammans med mängder av andra möjligheter att hitta något att göra om du har tråkigt eller med en Netflix prenumeration se några av de senaste filmerna eller tv-serier som producerats. Fördelen med Netflix är att du kan göra en så kallad ”bindge-watching” där du avverka en hel säsong av en tv-serie om du så önskar, så som deras otroligt populära serie ”Orange is the New Black”.

Börja inte för tidigt

Igen, lyssna på kroppen och känn efter, börja med väldigt lätt belastning på det skadade området för att känna efter hur det känns, även om det inte gör ont så bör du fortfarande vara försiktig då detta inte nödvändigtvis betyder att din skada läkt helt och hållet. Du bör framför allt inte börja känna efter om du skulle använda dig av någon form av smärtlindring som medicin eller om du har skadeområdet lindat med något då detta kan dölja eventuella problem som du då inte märker av på grund av dessa. Se till att vara helt medicinfri och att du testar utan hjälpmedel för att verkligen känna efter vad kroppen säger dig. Börjar du för tidigt kan du ha oturen att dra upp skadan helt och hållet igen och du återfinner dig igen tillbaka på ruta ett och du får börja om igen från start.

Har läkaren eller fysioterapeut sagt åt dig att vila eller inte belasta skadan under exempelvis fyra veckor, lyssna då på vad de har att säga och framför allt, följ deras rekommendationer. Personer som dessa har inte studerat kroppen och medicin under flera år av sitt liv förgäves, i regel vet de vad de talar om och känner till hur kroppen fungerar betydligt bättre än vad vi själva gör så lyssna, följ och ta det lugnt.  När sedan kroppen börjar kännas bra, börja då att stegvis återuppta träningen igen, först väldigt lätt och under korta perioder för att sedan gradvis öka eftersom tiden går, allt för att minska risken att skadan kommer tillbaka.