Träna inför ett triathlon del 1

Efter att ha skrivit lite om några tuffa utmaningar som finns runt om i världen tänkte jag att det kanske kunde vara på sin plats att gå igenom träningsaspekten inför ett tufft race, speciellt ett triathlon som verkligen pressar deltagaren till det yttersta. Visst, att ens bara prata om att delta i ett triathlon kanske kan vara en skrämmande tanke men är du ute efter att sätta dig själv på prov, vill du verkligen testa och se vad du går för och vad din kropp kan klara, då är ett triathlon race utan tvivel den ultimata utmaningen. Först ner i vattnet, sen upp på cykeln för att avsluta tävlingen springandes.

Ni kanske inte är personen som normal utmanar er kropp på detta sätt men oroa er inte, ni kan vara I form och redo att delta i ett triathlon med bara 3 månaders träning bakom er, om man nu ska trå den åttafaldige ironman deltagaren Sam Cardona, vars yrke är att få andra människor att komma i form som ansvarig för företagshälsa på New York Health and Racquet Club där han vid sidan av också är en assisterande tränare på en lokal triathlonklubb.

Det finns väl knappast något som går in med inställningen där ett triathlonrace är en dans på rosor, då vi alla vet, deltagare som åskådare, att ett sånt race är onekligen en av de värsta utmaningarna man kan utsätta kroppen för, i alla fall när det gäller uthållighet.

Uthållighet – Klara sig in I mål

Innan du sätter igång med träningen så måste du först bestämma dig för vad det är du tränar för, vilken typ av triathlon har du för avsikt att delta i då det finns flera olika typer, anpassade efter deltagarens utmaningskrav. Sammanlagt finns det fem huvudkategorier men ovanpå detta förekommer det också en mängd olika, lokala varianter, vilket gör att listan skulle kunna göras oändligt lång. För att undvika detta tänkte jag bara gå igen om dessa 5 huvudkategorier.

  • Sprint: En riktigt kort version, 0,7km simning, 20 km cykel, 5 km löpning=Total sträcka 25,7km
  • Triathlon i OS: Simning 1,5km, cykel 40km, löpning 10 km=Total sträcka 51,5km
  • Långdistans (dubbel OS-sträcka): Simning 3 km, cykel 80 km och löpning 20 km= Total sträcka 103km
  • Halv Ironman : 1,9km simning, 90km cykling, 21,1km löpning=Total sträcka 113km
  • Ironman triathlon: 3,8km simning, 180km cykel 42,2km löpning=Total sträcka 226km

Har ni aldrig tidigare deltagit i en triathlon, börja då lugnt och gå sedan sakta uppåt till den nivå som ni klara av. Den allra tuffaste utmaningen är Ironman, som ni kan se då löpsegmentet i sig motsvarar ett maratonlopp.

Är ni i relativt god form, då kan OS-kategorin vara en utmärkt plattform att starta från. Det största problemet bland de tre segmenten, för många, är simningen. Det är inte alls som när ni gick i skolan och fick simma i en uppvärmd pool och där klara av att simma 2km. Det är något helt annat att ge sig ner i vattnet och simma dessa sträckor i betydligt kallare vatten.

I nästa del tänkte jag titta närmare på själva träningsprogrammet, och vad ni ska eller bör göra för att komma i form och förbereda er inför ett triathlonevent.