Undvik skador

Det spelar ingen roll vad för sport ni utövar, om det är för motion, träning för större event eller nåon form av extremsport, att förbereda kroppen inför utmaningen är ett måste, om ni vill minska risken att ådra er skador. Att dra på sig onödiga skador kan inte bara förhindra dig från att medverka i de event du vill, det kommer också att förhindra dig i din utveckling och förbättring inom sporten så ni kan därför förstå vikten av att träna och stretcha rätt både före och efter ett event. Skulle du ådra dig en skada finns det en stor risk att allt ert hårda arbete är förgäves, speciellt om det rör sig om en invecklad skada som tar tid att läka. Ni kan förlora rörlighet, tappa muskelmassa och kondition samt andra viktiga aspekter som ni tränat upp innan skadan. Efter en skada måste du låta kroppen återhämta sig och i många fall måste det få ta den tid det tar, då genvägar eller försök att påskynda läkningen kan resultera i att ni drar upp skadan igen eller förvärrar den om ni har riktig otur. Lyssna på er doktor, fysioterapeut men framför allt på er kropp.

Aktivera kroppen

För att största möjliga mån undvika skador så finns det bara en sak att göra, att träna ordentligt och korrekt men framför allt att ni även stretchar både före och efter träning och tävling. Håller du på med till exempel triathlon, som innehåller tre delmoment som primärt är sommarsporter, som gör det svårare att träna under vinterhalvåret, se då till att aktivera kroppen på bästa möjliga sätt även om ni inte kan bege er ut och träna. Gå till gymmet och spring på ett löpband, sitt på en träningscykel och bege er till en simhall och kör simning en gång i veckan. På så sätt håller ni kroppen aktiv och ni tappar inget under dessa mörka månader, men också håller igång kroppen så att när säsongen inleds igen, då är den redo att ta sig an utmaningarna med mindre risk och chans för skador. Glöm heller inte bort att träna upp er muskelmassa inom rimliga gränser. Ni vill inte träna så hårt att ni skadar er under träningen eller bygger upp allt för stora muskler som i slutändan stjälper mer än hjälper under de olika delmomenten.

Stretcha före och efter

Träningen i sig är en viktig aspekt att undvika onödiga skador men glöm nu inte heller bort att stretcha ordentligt, både före och efter träning samt tävling, framför allt tävling då du här utsätter och pressar kroppen till det yttersta. Nu spelar det ingen roll om du gör dig redo för ett Iron Man event eller om ni ska bege er ut på en cykeltur. Ni kommer att belasta era muskler oavsett vad för sport ni utövar vilket betyder att ni måste värma upp musklerna innan och se till att stretcha dem ordentligt. Detta är A och O för er att förebygga onödiga skador. En annan självklar aspekt är också att lyssna och känna efter, lyssna på vad din kropp säger och agera därefter. Börjar det kännas tungt eller kännas som nått inte är rätt, avbryt då vad ni håller på med och låt kroppen återhämta sig lite. Pröva sedan igen, i lugnt tempo och känn efter om det blivit bättre eller inte.